maanantai 17. marraskuuta 2014

New York, USA

Sunnuntai 17.11. oli se päivä, jota olimme Ollin kanssa pitkään odottaneet ja myös pelänneet. Nimittäin olimme saapuneet tarunhohtoiseen New Yorkiin. Samalla kuusi viikkoa kestänyt yhteinen seikkailureissumme tuli päätökseensä, kun mä pakkasin kamani New Yorkin hostellissamme, tilasin taksin ja suuntasin lentokentälle.

Määränpäänä reissuni kolmas maanosa ja sen ensimmäinen kohdemaa, Sri Lanka.

Ollin kanssa tosiaan lähdettiin seikkailureissullemme lokakuun alussa mun lapsuudenkotini pihasta, Pohjois-Nokialta. Ensin Hondalla kolme viikkoa Euroopan läpi Barcelonaan, missä seuraamme liittyi Jussi ja sitten lähdimmekin kolmistaan kahden viikon laivareissulle Atlantin yli. Miamissa viikko ja siihen päälle itse olin New Yorkissa yhden päivän. Siis yhden (1) päivän!

Nykiin kaljalle ja pois

Ihan ensimmäisenä tehtävänäni haluankin esittää itselleni sen kysymyksen, että mitä h*lvetin järkeä on matkustaa New Yorkiin yhdeksi päiväksi? Järjestelin ja suunnittelin tätä elämäni isointa reissua pitkin vuotta ja lopputuloksena olin Isossa Omenassa yhden vuorokauden. Eihän siinä ole mitään järkeä! Siitäkin huolimatta New York osoiti olevansa maineensa arvoinen huikeus.

Kärjistetysti sanoen, kävin Nykin keskustassa kaljalla ja lähdin sit meneen.

En edes yritä kuvailla New Yorkia syväluotaavasti, sillä yhdessä päivässä näkee Nykin kokoisesta metropolista ainoastaan pienen ripauksellisen. Kuitenkin tuo kaupunki ja ne ihmiset tekivät sellaisen ensivaikutelman, että haluan tästä lähtien matkustaa aina New Yorkiin.

Lensimme Miamista New Yorkiin lauantaiaamuna 16.11. ilman silmäystäkään unta. Meillä ei ollut yöpymispaikkaa edellisenä yönä, sillä lentomme lähti todella aikaisin ja teimme päätöksen olla nukkumatta missään. Säästimme siinä myös tavallaan vähän ”ilmaista” käyttörahaa Nykiin.

Hyvä ystäväni, itseni tavoin nokialaislähtöinen hiphop-artisti ja mittavan jääkiekkouran Suomi-Sarjassa tehnyt Antti Teisala antoi mulle Whatsapissa rohkaisevaa kannustusta. "Hyvällä aikataulutuksella New York on koluttu päivässä läpi."

Otin Antin neuvosta vaarin korvani taakse ja Nyki-päivä oli oikein onnistunut. Saavuimme Manhattanin kulmassa sijainneeseen mukavaan hostelliimme lauantaina puolenpäivän korvilla ja menimme ottamaan reilun tunnin päivänokoset. Tuon jälkeen univelka ei painanut ketään, sillä New Yorkin upeus karkoittaa kaiken maailman univelat tiehensä.

Times Square

Päivätorkkujen jälkeen lähdimme apostolin kyydillä kohti Times Squarea. Nollakeli ja viileä tuuli yllättivät meidät, ja Miamin helteiden jälkeen moinen kylmyys tuntui varsin tiukalta. Mollasimmekin itseämme täysin aiheesta ja itsensälyttäämisteemanamme oli se kysymys, että luulemmeko me muka olevamme jotain suomalaisia, jos ei pientä kylmyyttä kestetä?

Päästyämme legendaariselle Times Squarella kaikki kylmyysolotilat häipyivät kuin puhelinmyyjä Sysmään, sillä tuo ennennäkömättömän tyylikäs väriloisto ja absurdi rakennuskompleksiviidakko vetivät meidät hiljaisiksi. Nyt huomasi ensimmäistä kertaa ihan tosissaam oikeasti, että kyllä Nokialta on pitkä matka New Yorkiin niin monessa mielessä.

Hieman jopa yllätyimme, että Times Squaresta ei ole saatu tehtyä esimerkiksi elokuvissa ja TV-sarjoissa lähellekään niin hohdokkaan ainutlaatuista, miltä se livenä paikan päällä ollessamme näytti sekä tuntui. Pyörimme noilla huudeilla tuntikausia, jonka jälkeen lähdimme parien merkkiliikkeiden sekä pubien kautta kohti hostellia.

Moni ystäväni on sanonut, että New Yorkiin on pakko päästä aina takaisin. Nyt ymmärrän täysin, mistä he puhuvat. Nyki on kuin valtava satumaailma

Kuten Olli lähes innostuskyyneleet silmissään tokaisi, niin New York on yksi upeimpia ihmisen luomuksia. Kyllä vain, nuo korkeat sekä tyylikkäät rakennukset ja suurkaupunkiväriloisto pysyvät mielessä ikuisesti.